Som mange vet har Boitano nedfelt i vår strategi at vi skal investere overskuddet vårt i gode idéer. Det har vi gjort siden oppstarten. Men hvordan går det med de selskapene vi har bidratt inn i, i disse vanskelige Koronatider? Her er en fersk rapport fra frontlinjen, om hvordan tre selskap Boitano er inne på eiersiden i, håndterer den økonomiske turbulensen kampen mot viruset skaper:

Gamefraym er en turneringsplattform for e-sport, foreløpig tilbys den ivrige gamer muligheten til å sette opp turneringer i CounterStrike og PUBG (ref. bildet), med pengepremier. Gamefraym har permittert noen av sine ansatte, men ny funksjonalitet ble klart akkurat i tide. Ny versjon lanseres, selv med permitterte ansatte, og det er et lønnlig håp om at nettopp det faktum at mange blir værende hjemme i tiden fremover, skal gagne selskap i e-sportsjangeren. Så langt lover det bra! Gamefraym har nemlig økt sitt antall brukere med 30% fra 1.1.2020 til nå! Vi krysser fingrene (som ellers klamrer seg til konsollen) for at den utviklingen fortsetter!

Videre har vi en andel i Dagens. Dagens er en uavhengig plattform for direkte handel av råvarer til mat. Dagens kobler kvalitetsbevisste produsenter direkte med kresne kokker og restauranter.

Men hva hjelper det, når både kantiner og restauranter nå er stengt! Dagens har unektelig mistet mange bestillinger, men de er utrolig proaktive. Dagens ser på alle muligheter for å snu dette til noe positivt. De leverer allerede til Kolonial.no, og prøver nå å utvide både til flere nettbaserte aktører, i tillegg til å kunne tilby et bredere sortiment av varetyper. Men det som har vist seg å være aller mest engasjerende, er deres pilotprosjekt med salg direkte til forbrukere. Med en enkel webløsning, en aktiv Facebook-gruppe og et provisorisk hentepunkt på det nedlagte Økernsenteret, har Dagens levert kortreiste norske kvalitetsprodukter rett fra gården til early adopters. Med kjemperespons! Konklusjonen er at det er tøffe tider, men det Dagens og Gamefraym har til felles, er at de er i markeder der det fremdeles er behov for tjenestene de tilbyr.

Et annet selskap vi er inne i er Kobla AS. Kobla har nettopp gjennomført en vellykket runde med brukertesting av sin Kobla-app sammen med Bodø kommune og Nordland Fylkeskommune. Konseptet er et personlig miljødashbord med lojalitetsprogram for å påvirke borgere til bærekraftig adferd. Kobla er inne med en rekke søknader på offentlige prosjekter, både på regionalt, nasjonalt og nordisk nivå. Det legger de ytterligere trykk inn på nå i denne koronapausen, begrunnet med at virkemidler som Innovasjon Norge og tilsvarende på nordisk nivå, bør være ekstra rause når vi skal tilbake til normalen. Samtidig utvikles versjon 2 av produktet basert på erfaring fra brukertesting, og med tydelige signaler om videre samarbeid fra nord…